Skotbergkleiven er navnet på den turveien som går fra nedre stasjon for Ulriksbanen og opp til Montana. Deler av stien har etter mange års slitasje blitt dårlig og de bratteste partiene nederst har vært heller utfordrende både opp og ned. De ansatte i Skogselskapet begynte så vidt senhøstes i fjor og har i hele år jobbet iherdig med å utbedre den til dels bratte stien fra Montana til nedre stasjon for Ulriksbanen.
-I tillegg til utbedring av den øverste turveien har vi har bygget en bro over den lille elven og det er laget til en liten dam. Vi skal også rehabilitere den gamle jerntrappen og montere en ny jerntrapp, sier prosjektleder Erling Birkeland tydelig stolt over hva som er utført.
Nå senhøstes har vi vært så heldige å få hjelp av de dyktige sherpaene fra Nepal til å bygge steintrapper i de bratteste partiene så denne viktige forbindelsen mellom Montana og Ulriksbanen vil til våren endelig fremstå som et lite smykke som vi oppfordrer turgåere til å teste ut.
Snøen og kulden kom dessverre en uke for tidlig så sherpaene måtte avblåse den siste delen av jobben. De kommer tilbake til våren og fullfører, men turveien kan likevel brukes.
Den store utbedringen som er gjort hadde ikke vært mulig uten de avgjørende økonomiske bidrag fra våre fantastiske givere:
Eviny AS (tidl BKK) – Grieg Foundation – Sparebankstiftelsen SR Bank – Bjørneseths Fond – Krohnås Eiendom AS – EGD Holding - Nordås Industrier AS – Birkeland Hagesenter AS – LAB Entreprenør AS – Inger Foyen - GC Rieber Fondene
Nederste steintrapp Broen